GB News chairman has history of dismissing threat of climate crisis

The new chairman of GB News has a history of sharing articles that dismiss the threat of climate breakdown, it can be revealed, sharpening concerns about the TV channel’s role as a platform for advocates of the continued burning of fossil fuels.

Alan McCormick, a co-founder of Legatum Group, a Dubai-based investment firm and one of the channel’s key funders, tweeted several articles by climate science deniers, an investigation by DeSmog found, including one claiming there was “no scientific proof” that humans were causing the climate emergency.

GB News frequently hosts guests who cast doubt on climate science and oppose green polices, including the Net Zero Scrutiny Group (NZSG) of Conservative MPs. In March, Nigel Farage, one of the channel’s main presenters, launched a call for a “net zero referendum” on the UK’s climate targets, modelled on his Brexit campaign.

McCormick, whose appointment was made public at the end of April, has also tweeted praise for calls for economic deregulation in the UK by the Tory MP Steve Baker. Baker is also leading the NZSG’s backbench revolt against the UK’s 2050 net zero goal and is a trustee of the Global Warming Policy Foundation (GWPF), which opposes action on the climate crisis.

McCormick’s tweets about climate change, reviewed by DeSmog, appeared between 2013 and 2017 and mostly consisted of an article headline and a link without comment.

In March 2015, he tweeted a Wall Street Journal article headlined “The Political Assault on Climate Skeptics”. The writer was Richard S Lindzen, a US scientist who has received thousands of dollars from fossil fuel-funded thinktanks and said believing carbon dioxide is the main cause of climate change is “pretty close to believing in magic”.

The same month, McCormick tweeted “Why I am a climate sceptic”, an article by Patrick Moore published by the Heartland Institute, a US fossil fuel-backed thinktank. In it, Moore suggests claims that humans are behind the climate emergency are scientifically unsound and calls on readers to “celebrate carbon dioxide”.

In May 2017, McCormick tweeted a WSJ editorial in which the columnist Holman W Jenkins Jr writes that “climate advocacy has morphed into a religion”.

The climate sceptic tweets appear to stop in 2017 but McCormick recently retweeted an article by the GWPF adviser Matt Ridley recycling unproven claims that anti-fracking protests have been funded by Russia.

McCormick’s appointment as chairman of GB News’s parent company, All Perspectives Ltd, was first reported by Guido Fawkes, the political blog. Companies House records show he has been a director since April 2021.

He and two other men involved in Legatum – Mark Stoleson, its Maltese chief executive, and Christopher Chandler, a New Zealand-born billionaire – are listed as “persons with significant control”, meaning they hold at least a quarter of shares or voting rights.

GB News has not only emerged as an arena for Conservative MPs opposed to net zero to make their case, but also employs presenters who have used the channel to promote climate sceptic views.

Last summer, Dan Wootton, the former Sun showbiz editor, used his platform on GB News to accuse the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) of using “hysterical” language and “spreading terror”. Last month, Darren Grimes accused the UK government of “net zero zealotry” in a self-described “ode to oil”.

Farage, brought in as GB News’s main presenter after the departure of the founding chairman and broadcasting heavyweight Andrew Neil, has likened his net zero campaign to his push for Brexit.

Jennie King, from the Institute for Strategic Dialogue thinktank, said GB News had become a “central hub” for climate scepticism in the British media, and that “its influence increasingly extends beyond UK borders”.

“Using GB News as a platform, Farage and others have almost single-handedly manufactured controversy around a net zero referendum, despite minimal evidence of public support,” King said.

“Such content not only influences policymaking in the UK, but is excerpted and used by anti-climate movements across the globe.”

Legatum and GB News did not respond to requests for comment.

Previous Post
Next Post